Spreekt een zakelijk telefoon abonnement je aan? Begrijpelijk, want een smartphone behoort tot de top van secundaire arbeidsvoorwaarden. In veel gevallen hebben werkgevers– groot of klein, een budget voor zakelijke telefonie en zijn ze bereid een zakelijke telefoon te verstrekken omdat de regels vanuit de Belastingdienst versoepeld zijn. Naast dat een zakelijke telefoon een hoop voordelen oplevert, is het slim om een gebruiksovereenkomst met je werkgever af te sluiten. Daarin regel je de belangrijkste zaken over het gebruik van je telefoon. Zo kom je niet voor onaangename verrassingen te staan. Een gebruiksovereenkomst is niets anders dan een aantal afspraken die je maakt met je werkgever over het gebruik van je zakelijk telefoon abonnement. Zo weten jullie beide waar je aan toe bent en dek je bepaalde risico’s in. Waarom een gebruiksovereenkomst? Voor jou is privégebruik van je zakelijk telefoon abonnement misschien de normaalste zaak van de wereld, dat is het andersom wellicht niet. Aan de andere kant kan het voor jou een schrikbeeld zijn, om tot ’s avonds laat beschikbaar te moeten zijn, terwijl dit voor je werkgever misschien de normaalste zaak van de wereld is. Dit is maar een voorbeeld van een situatie waarover je duidelijke afspraken wil maken. Voorkom onenigheid over wederzijdse verwachtingen met een gebruiksovereenkomst. Een gebruiksovereenkomst zorgt er vooral voor dat het plezier van je smartphone gebruik centraal staat. Daarom adviseren we je om heldere afspraken te maken met je werkgever over hoe je omgaat met een telefoon van de zaak. Hierin laat je natuurlijk weten wat jij belangrijk vindt. Andersom zal je werkgever aan jouw gebruik ook een aantal eisen willen stellen. Waar moet je aan denken bij het opstellen van een gebruiksovereenkomst? Er bestaan standaard formats voor een gebruiksovereenkomst. Deze zijn eenvoudig te downloaden. Of misschien heeft je werkgever zelf een overeenkomst opgesteld. Welke vorm jullie ook kiezen, over het algemeen wil je afspraken vastleggen over de volgende zaken: Tot wanneer loopt je zakelijk telefoon abonnement? Neem je de smartphone over aan het einde van je contract of lever je hem in? Wie betaalt eventuele onderhoudskosten bij schade of mankementen? Krijg je een telefoon verzekering bij je contract? Welke eisen stelt je werkgever aan het privé gebruik? Mag je bepaalde apps bijvoorbeeld niet downloaden? Hoe zit het met gebruik van je smartphone in het buitenland? Hoe zit het met veiligheid van gegevens? Hoe worden de risico’s gedragen gevoelige bedrijfsgegevens?