Zakelijk mobiel abonnement betaalt je werkgever

Een zakelijk mobiel abonnement: Betaalt mijn werkgever de kosten?

Wat als jij of je werkgever graag wil dat je een zakelijk mobiel abonnement afsluit? Hoe zit het dan met de maandelijkse kosten? Komen die voor eigen rekening of betaalt je werkgever (een deel)? Aan de hand van het ‘noodzakelijkheidscriterium’ uit de werkkostenregeling leggen we dit uit.

De nieuwe werkkostenregeling is sinds 2015 van toepassing en vervangt de oude regeling. Deze regeling bepaalt tal van zaken die betrekking hebben op secundaire arbeidsvoorwaarden en is verplicht voor alle werkgevers. In de regeling vind je onder andere hoe het zit met vergoedingen, kosten en fiscale voordelen voor werkgevers en werknemers.

Een zakelijk mobiel abonnement valt ook onder deze regeling. Handig om te weten dus als je wil weten hoe het zit met de kosten van een nieuwe zakelijke GSM.

Het noodzakelijkheidscriterium bij een zakelijke mobiel abonnement

Ben je zelf op zoek naar een zakelijk mobiel abonnement? Of wil je werkgever dat je een zakelijke GSM neemt? Dan wil je natuurlijk weten wie de kosten voor jouw zakelijke abonnement betaalt.

Aan de hand van het zogenaamde ‘noodzakelijkheidscriterium’ uit de werkkostenregeling wordt het antwoord op deze vraag gegeven:

Het Noodzakelijkheidscriterium

“Indien je werkgever het nodig acht dat je een zakelijke GSM op zak hebt om je werk goed naar behoren te kunnen uitvoeren, dan worden de kosten voor jou als werknemer onbelast vergoedt.”

Het is niet alleen voor jou als werknemer voordelig wanneer je zakelijk mobiel abonnement vergoedt wordt, ook voor je werkgever levert het een aantal fiscale voordelen op als het noodzakelijkheidscriterium opgaat. Daarom hebben jullie samen belang bij de invulling van dit criterium.

Zo betaalt je werkgever geen sociale belastingen over de vergoeding voor jouw zakelijk mobiel abonnement als een GSM noodzakelijk is om je werk naar behoren te kunnen uitvoeren.

Mag je een zakelijke GSM ook privé gebruiken?

Een ander voordeel voor is dat je werkgever geen rekening meer hoeft te houden met eventueel privé voordeel dat jij ondervindt aan het gebruik van je GSM. Dat betekent dat het niet langer relevant is of jij ook privé belt met je zakelijke mobiele abonnement.

Hoe regel je de kosten vergoeding voor je zakelijk mobiel abonnement?

Maak met je werkgever duidelijke afspraken over de vergoeding of declaratie van je mobiele kosten. In sommige bedrijfstakken is dit in een CAO geregeld, maar niet overal.

Zelf kun je ook afspraken maken en bijvoorbeeld afspreken dat je iedere maand je zakelijke mobiele factuur indient en jij daarvoor een onbelaste vaste vergoeding ontvangt. Het is in ieder geval aan te bevelen om jullie afspraken zwart op wit vast te leggen in een telefooncontract.

Je zakelijke GSM blijft eigendom van je werkgever. Dit betekent dat wanneer je uit dienst treedt, je de GSM niet mag houden, tenzij anders afgesproken. Je werkgever kan met je afspreken dat je de telefoon wel mag houden tegen restwaarde vergoeding.

Je wil een andere zakelijke GSM, wat dan?

Het uitgangspunt is tot slot dat je werkgever de telefoonkosten onbelast vergoedt onder het noodzakelijkheidscriterium. De kosten doorberekenen aan de werknemer mag niet. Het is uiteraard wel aan je werkgever om te bepalen wat voor telefoon en/of zakelijk mobiel abonnement hij noodzakelijk acht.

Wil je een ander zakelijk mobiel abonnement dan wat je aangeboden krijgt? Dan mag je werkgever een eigen bijdrage van je vragen, wanneer het gaat om een duurdere telefoon of duurder abonnement.