Zakelijk mobiel abonnement krijgt kortere contractduurOp 12 januari werd duidelijk dat de tweede kamer het ziet zitten om de contractduur van een zakelijk mobiel abonnement te verkorten. Momenteel zit je vaak vast aan een twee jaar contract, maar daar kan verandering in komen.

Maandelijks opzegbaar zakelijk mobiel abonnement

In principe zal een zzp’er of zakelijke klant een maandelijks opzegbaar zakelijk mobiel abonnement moeten kunnen afnemen. Hiermee wilt de tweede kamer de telecom abonnementen gelijk trekken aan die voor de particulieren. Let wel op dat je bij een maandelijks opzegbaar abonnement geen zakelijke telefoons krijgt. Voor de abonnementen met telefoon zal een langere contractduur gelden.

Ook voor zakelijke klanten die meerdere aansluitingen afnemen zullen andere regelingen gaan gelden. Zo is het de bedoeling dat een contract na het stilzwijgend verlengen kan na één maand opgezegd worden. De tweede kamer vreest hierbij echter dan zakelijke providers een opzegtermijn van drie maanden gaan hanteren i.p.v. één maand. Minister Kamp zal samen met de ACM de ontwikkelingen op de markt in de gaten houden.

Compensatieregeling bij storingen

Een ander voordeel voor mensen met een zakelijk mobiel abonnement zou een compensatieregeling zijn bij het uitvallen van diensten. Stel dat je meer dan 12 uur geen bereik hebt op het netwerk, dan zal de zakelijke provider je daarvoor moeten compenseren. Het compensatiebedrag is gebaseerd op het maandbedrag dat je aan de provider betaald. Bij een storing van één dag wordt dan 1/30-ste van je maandbedrag uitbetaald ter compensatie. Het is echter nog de vraag of de tweede kamer dit ook wilt laten gelden voor een zakelijk mobiel abonnement.

Minister Kamp vreest dat de compensatieregeling niet uitvoerbaar wordt in de huidige vorm die de motie Braakhuis/van Dam teweeg bracht enkele jaren geleden. De minister stelt dat hij een regeling heeft willen bereiken die hanteerbaar is en gehandhaafd kan worden. De afnemer van een zakelijk mobiel abonnement zal geen kosten hoeven te maken om een beroep te doen op compensatie, een e-mail versturen of een belletje plegen zou genoeg moeten zijn. De minister ziet echter graag dat de zakelijke providers uit zichzelf een compensatie aanbieden in de vorm van diensten. In deze kan men 1/30-ste van de databundel tegoed krijgen. Het wetsvoorstel van de minister komt hoogst waarschijnlijk 19 januari in de stemming.